Mechanicy, czy producenci samochodów? Kto ma rację w sprawie wymiany oleju silnikowego?



Nie ma ważniejszego płynu samochodowego niż olej silnikowy. Jego zadaniem jest smarowanie, chłodzenie, a także ogólna dbałość o jak najlepszy stan silnika oraz współpracujących z nim podzespołów. Czemu więc, skoro znaczenie oleju jest tak duże, tak wielu kierowców zwleka z jego wymianą i naraża swoje auto na bardzo niebezpieczne konsekwencje?


Winni kierowcy i producenci


Winę za taki stan rzeczy ponoszą zarówno sami kierowcy, jak i producenci samochodów. Kierowcy odwlekają wymianę oleju bądź to celowo – dobrej jakości oleje silnikowe nie są tanie, więc lepiej jest maksymalnie odsuwać od siebie ten wydatek tak długo, jak się da – lub też przez brak wiedzy czy zwykłe zapomnienie. W rzeczywistości jednak żaden powód nie jest usprawiedliwieniem dla takiego postępowania. Nie trzeba bowiem wiele, by pamiętać o regularnych przeglądach i zasięgnąć rady doświadczonych mechaników, którzy nieustannie starają się przypominać o konieczności wymiany oleju silnikowego. A w czym tkwi wina producentów aut?

Czy to z ze względów czysto marketingowych, czy przez zwykłą chęć zysku, wielu producentów samochodów przekonuje, że interwał wymiany oleju powinien wynosić co najmniej 30 tys. przejechanych kilometrów. Wskazania te umieszczają nie tylko w instrukcji obsługi pojazdu, ale też w oprogramowaniu komputera pokładowego. Zawierzający im bezkrytycznie kierowca bardzo szybko może się jednak przekonać, że przestrzeganie tych wskazówek nie zawsze jest rozsądne. Często dowody na to znajdujemy już po pierwszych 100 tys. km. Niestety często też podczas pierwszej wizyty u mechanika.

Zgodnie z radą mechaników


Mechanicy i specjaliści od motoryzacji alarmują – przedłużanie interwałów wymiany oleju samochodowego lub celowe odwlekanie jego wymiany stanowi poważne zagrożenie dla silnika. Jazda na przepracowanym oleju oznacza przede wszystkim niedostateczną ochronę jednostki napędowej, gdyż olej zużyty traci swoje właściwości smarujące i chłodzące. Przekłada się to zarówno na sam silnik, jak i na współpracujące z nim podzespoły. Przykładem jest tu m. in. łańcuch rozrządu, który na skutek stosowania przepracowanego lub niewłaściwego oleju może się zwyczajnie wyciągać.

Musimy jednak pamiętać, że częstsza wymiana oleju silnikowego to nie wszystko. Należy jeszcze wymieniać go na ten właściwy olej. Głównym wskazaniem są tu oczywiście zalecenia producenta auta, jednak warto skonsultować się z doświadczonym mechanikiem, który zalecenia te może potwierdzić lub skorygować. Zasada ograniczonego zaufania obowiązuje tu w całej rozciągłości.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga