Czym jest zmienna faza rozrządu

W celu dokładnego wyjaśnienia, na czym polega działanie zmienna faza rozrządu, trzeba wyjaśnić, czym tak naprawdę jest rozrząd i jaką pracę wykonuje w jednostce napędowej. W dzisiejszym artykule przedstawimy również wady i zalety tego rozwiązania. Zapraszamy!

części do aut
 

We współczesnych silnikach stosuje się trzy rodzaje rozrządu, a mianowicie OVH (rozrząd górnozaworowy popychaczowy), OHC (górnozaworowy popychaczowy z jednym wałkiem w głowicy) oraz DOHC (górnozaworowy z podwójnym wałkiem głowicy). Warto jednak wspomnieć, że producenci mogą zastosować specjalne układy działania, a prawdopodobnie najpopularniejszym z nich jest opisywana w tym artykule zmienna faza rozrządu.

Historia zmiennych faz rozrządu

Mogłoby się wydawać, że prekursorem zmiennych faz rozrządu jest Honda ze względu na popularność silników benzynowych z oznaczeniem VTEC. Prawda jest jednak taka, że pierwszy taki układ pojawił się w Alfie Romeo Spider z 1981 roku. Dopiero 8 lat później powstała skonstruowana pierwsza jednostka ze zmienną fazą rozrządu z ramienia Hondy. W późniejszym czasie na to rozwiązanie zdecydowały się takie koncerny jak BMW i Toyota.

Jak działa mechanizm zmiennej fazy rozrządu?

Mechanizm polega na regulacji momentu otwierania się i zamykania zaworów w silniku w zależności od obciążenia oraz prędkości obrotowej. Dyktowany jest przez ułożenie wału korbowego. Zmienne kąty otwarcia i zamykania zaworów mają wpływ na ilość wprowadzanego paliwa do cylindra oraz czas ich zasysania. W rezultacie uzyskujemy płaską krzywą momentu obrotowego, co przekłada się na większą elastyczność silnika, a także jego lepszą ekonomię. Warto jednak pamiętać, że układy ze zmienną fazą rozrządu mogą różnić się w zależności od producenta, tym samym cechują się różnorodną charakterystyką pracy silnika.

Koszty eksploatacji

Niestety pomimo, że układy ze zmienną fazą rozrządu cechują się wytrzymałością to ze względu na ich bardziej skomplikowaną budowę, koszty napraw mogą być dość wysokie. Również części do samochodów z takim układem są droższe. Szczególnie w starszych pojazdach można zdecydować się jednak na części zamienne do samochodów, które swoją jakością nie ustępują oryginalnym elementom. Cena pojazdów ze zmienną fazą rozrządu na rynku wtórnym również jest wyższa.

części zamienne do samochodów

 
Jeżeli jednak poszukujesz pojazdu, który ma służyć zabawie (co śmiało można powiedzieć o samochodach marki Honda z VTEC) i nie obawiasz się wspomnianymi wcześniej droższymi kosztami napraw oraz cenami części do aut to z pewnością rozwiązanie godne polecenia.



Popularne posty z tego bloga