Które elementy zawieszenia są najbardziej podatne na uszkodzenia?
Dziurawe drogi, wysokie krawężniki, garby zwalniające oraz koleiny – polskie drogi to nie samochodowy raj i każdy kierowca o tym wie. Stan krajowych dróg nie służy przede wszystkim komfortowi jazdy oraz zawieszeniu. Najbardziej podatne na uszkodzenia elementy układu mogą w takich warunkach ulec przedwczesnej awarii. Co psuje się najczęściej?
Kiepski stan dróg skutkuje wybijaniem się tulejek zaledwie po przejechaniu 80-100 tysięcy kilometrów. Zniszczeniu ulega przede wszystkim guma, która pęka i stopniowo wykrusza się z połączenia. Elementy gumowo-metalowe można jedynie wymienić, regeneracja tych podzespołów nie ma niestety najmniejszego sensu.
Zużycie sprężyn zawieszenia samochodowego zachodzi głównie na skutek częstego przewożenia ciężkich ładunków po nierównych drogach. Stal sprężynująca przez ciągłą pracę w trudnych warunkach i duże wibracje po prostu traci stopniowo elastyczność, co powoduje zużycie sprężyn i na skutek tego powolne osiadanie samochodu.
Co szkodzi zawieszeniu samochodu?
Stan polskich dróg naraża elementy układu zawieszenia na wiele nieprzyjemności - narażone przede wszystkim na uszkodzenia udarowe (dziury i wyrwy na drodze), naprężenia skrętne (manewry kierownicą na nierównych drogach) oraz siły podłużne i poprzeczne (wysokie krawężniki, koleiny, dziury), które w dużym stopniu obniżają żywotność zawieszenia samochodowego i zmuszają kierowcę do przedwczesnej wymiany takich elementów jak np. wahacze, amortyzatory czy sprężyny zawieszenia samochodowego.Elementy gumowo-metalowe
Łączniki gumowo-metalowe to bardzo słaby punkt układu zawieszenia samochodowego. Tuleje znajdziemy w łączeniach wahaczy do elementów nośnych nadwozia oraz w połączeniach belki z piastą. Elementy te zużywają się przedwcześnie głównie przez generowane drgania, które powstają podczas pokonywania nierówności.Kiepski stan dróg skutkuje wybijaniem się tulejek zaledwie po przejechaniu 80-100 tysięcy kilometrów. Zniszczeniu ulega przede wszystkim guma, która pęka i stopniowo wykrusza się z połączenia. Elementy gumowo-metalowe można jedynie wymienić, regeneracja tych podzespołów nie ma niestety najmniejszego sensu.
Zakończenia ruchome drążków kierowniczych
Końcówki drążków kierowniczych to drugie, najbardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne elementy układu zawieszenia. Za najbardziej kłopotliwe dla zakończeń drążków uznaje się uderzenia i zbyt duże naprężenia. Warto zaznaczyć, że zużycie drążków kierowniczych zależy jednak nie tylko od stanu polskich dróg, ale także od stylu jazdy kierowcy.Amortyzatory i sprężyny zawieszenia
Trwałość amortyzatorów samochodowych zależy przede wszystkim od rodzaju konstrukcji i stylu jazdy kierowcy. Ponadto amortyzatory zużywają się także na skutek napotykanych nierówności na drogach. W zależności od ciężaru samochodu oraz jakości dróg, po których porusza się kierowca, amortyzatory wytrzymują przebiegi rzędu 80-120 tys. kilometrów.Zużycie sprężyn zawieszenia samochodowego zachodzi głównie na skutek częstego przewożenia ciężkich ładunków po nierównych drogach. Stal sprężynująca przez ciągłą pracę w trudnych warunkach i duże wibracje po prostu traci stopniowo elastyczność, co powoduje zużycie sprężyn i na skutek tego powolne osiadanie samochodu.
Dziękuję, to bardzo przydatny post. Czekam na nowe artykuły o samochodzie
OdpowiedzUsuń